Sector
  • Vmbo onderbouw
  • Havo onderbouw
  • Vwo onderbouw
  • Gymnasium onderbouw
Leerplankundig thema
  • Schoolbeleid
  • Professionalisering
  • Leerstijlen
  • Betekenisvol leren
  • Onderzoekend en ontwerpend leren

Ruimte voor humor

18-8-2015
​​​Docenten met humor worden gewaardeerd door leerlingen en vooral door jongens. Ruimte voor humor in de les komt de sfeer in de klas ten goede. Ook ongewenst jongensgedrag is vaak makkelijker een andere kant op te krijgen met een kwinkslag dan met een correctie.  Het is niet alleen aansprekend wanneer de docent zelf humor gebruikt, maar ook een positieve reactie op grappige opmerkingen van leerlingen wordt gewaardeerd.  Jongens die grappige, onverwachte opmerkingen maken willen graag gezien en gehoord worden. Er moeten wel duidelijke grenzen zijn: humor mag niet ten koste gaan van andere leerlingen. De docent geeft duidelijk aan wanneer een grap kwetsend is. Een luchtig opmerking of blik is meestal voldoende, voor jongens is het belangrijk om te voelen dat ze steeds opnieuw met een schone lei mogen beginnen.​

Contactpersoon